فنر سازی صادقی در تهران

فنر فشاری چیست؟

فنر فشاری

زمان مطالعه 1 دقیقه

فنر فشاری چیست؟

فنر فشاری یکی از انواع فنر است که در دسته فنرهای مارپیچی قرار می گیرد و یکی از پر کاربرد ترین انواع فنرها است که در اکثر صنایع از آن استفاده می شود. ساختار فنرهای فشاری به صورت حلقه های متصل به هم است و فاصله بین هر دو حلقه نسبت به فاصله ها در فنر کششی نسبتاً بیشتر است.
همانطور که از نام فنر فشاری مشخص است ، ( برخلاف فنرهای کششی که در مقاله ای جداگانه به بررسی آن پرداخته ایم ) این نوع فنر بایستی تحت فشار قرار بگیرد تا کارایی مطلوبی را داشته باشد. با اعمال انرژی خارجی به فنر فشاری این نوع فنر تغییر شکل داده و از طرفی نیز انرژی وارده را در خود ذخیره می کند و در صورتی که فنر بخواهد به حالت اولیه بازگردد باید این انرژی به صورتی تخلیه شود که می توان از این انرژی برای اهداف مختلف استفاده کرد. انرژی ذخیره شده در فنر فشاری به میزان حجم آن بسیار بیشتر است و به همین دلیل استفاده های زیادی از این نوع فنر در ساخت وسایل شده است.

✴️ انواع فنر فشاری ✴️

فنر فشاری با توجه به نیازهای مختلف در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شود که به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

1. استوانه ای (لول)

2. کونیک (کله قندی)

3. استوانه ای

این نوع که متدوال تر از نوع کونیک است ، به فنر فشاری گفته می شود که قطر خارجی در تمام طول فنر یکسان است. در تصویر زیر نمونه این نوع فنر را مشاهده می کنید :

🔸 فنر فشاری کونیک

فنر فشاری کونیک نوع دیگری از فنرهای فشاری است که در اصطلاح به آن فنر کله قندی نیز می گویند. نمونه ای از این نوع فنر را در تصویر زیر مشاهده می کنید :

اصطلاح کله قندی که به این نوع فنر فشاری داده اند هم به خاطر نوع طراحی ظاهری آن است که به شکل کله قند است.
فنر فشاری کونیک را به شکل کله قند طراحی کرده اند تا بتوان فضایی که پس از جمع شدن این فنر نیاز است را به حداقل برسانیم.

" کاربرد فنرهای فشاری "

همانگونه که گفته شد فنر در تمامی زمینه های صنعتی ، خانگی و … کاربرد دارد. فنرهای فشاری هم استفاده های گسترده ای در صنعت و … دارد که از این جمله می توان به استفاده از فنر فشاری در صنعت خودرو ، لوازم خانگی پیچیده گرفته تا ساخت یک اتود و … اشاره نمود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.